رجانیوز، گروه استانها: اصفهان در روز جمعه میزبان هشتمین همایش استانی دفتر پژوهش های فرهنگی قم با موضوع "تحلیل و بررسی پیچ بزرگ تاریخی از منظر مقام معظم رهبری" بود که با استقبال اهالی فکر و فرهنگ سیاست رو به رو شد.
به گزارش خبرنگار رجانیوز از اصفهان،در این همایش آیت الله سید ابو الحسن مهدوی، عضو مجلس خبرگان رهبری و امامت جمعه موقت شهر اصفهان، آیت الله محمد رجبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی، حجت الاسلام دکتر عبدالمجید اشکوری، مشاور امور سیاسی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مدرس دانشگاه و حجت الاسلام قاسم روانبخش، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری و دبیر سیاسی نشریه پرتو و عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی به بیان دیدگاه های خود پرداختند.
آیت الله مهدوی: باید شاخصهای قبل و بعد از پیچ تاریخی را شناخت
آیت الله مهدوی در سخنان خود در تشریح فضای موجود، شناخت شرایط فعلی را منوط به شناخت شرایط قبل دانست و گفت: قبل از پیچ تاریخی حرکت به سمتی بوده که الآن دیگر به آن سمت نیست. شناخت معیارها و شاخصهای شرایط قبلی مهم است تا بفهمیم الان چه شده است.
وی با تاکید بر اینکه ما دارای فرهنگ برتر نسبت به غرب هستیم گفت: به شرق و غرب عالم سفر کنید و علم بیاموزید ولی در نهایت باید به این برسید که بهترین علوم و ناب ترین علوم و پاک ترین علوم نزد اهل بیت عصمت و طهارت است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان سه خصلت مهم مقام معظم رهبری را، آشنایی کامل با نظرات امام راحل، اطلاع از منافع ملتهای مسلمان و اطلاع دقیق از ترفندهای دشمنان بیان کرد.
بررسی سیر تاریخی ظرفیت سازی جریان شیعه در حوزه تمدن
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی سخنران بعدی این همایش بود.
آیت الله محمد رجبی به تبیین سیر تحولات تاریخی و ظرفیت سازی جریان شیعی در حوزه تمدن سازی نوین اسلامی پرداخت و گفت: هر تمدنی نیاز به سه مولفه اساسی دارد: اول فرهنگ غنی که بتواند پشتوانه و زیر ساخت تمدن آینده باشد، دوم رابطه ای که بین رهبران تمدن ساز و امت باید برقرار شود و سوم ساختارسازی مطلوب و مبتنی بر فرهنگ غنی.
وی در ادامه به تبیین این سه مولفه در طول تاریخ شیعه پرداخت و سپس تاریخ شیعه را به سه قسمت دوران حضرات معصومین تا صفویه، دوران صفویه تا قاجار و دوران قاجار تا به امروز تقسیم نمود.
دوران اول تاریخ شیعه: حفظ و جلوگیری از انحراف تشیع
آیت الله رجبی در رابطه با دوران اول که از زمان حضرات معصومین تا دوران صفویه بود، گفت: در این دوره رهبران شیعه و یاران وفادارشان، تلاششان را در دو حوزه به خرج داده اند: حفظ میراث غنی اسلامی با نهایت دقت و ظرافت در جایی که در صدد تحریف احادیث و روایات بودند و همچنین حفظ رابطه مقلُّد و مقلَّد که در زمان غیبت رابطه وسیعی بین مجتهدین به عنوان کارشناسان دینی و مردم به وجود آمد.
وی در توضیح این دوره گفت: در این دوره حاکیمت ها غالبا با اهل سنت بود و شیعه نیز در سخت ترین شرایط قرار داشت که در این دوره علمای دین به حفظ شیعه و جلوگیری از تحریف در دین همت می گذاشتند.
دوران دوم و سوم تاریخ شیعه: از مرحله مقلَّد و مقلِّد تا مرحله امام و امت
عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی دوران دوم تاریخ تشیع را، مربوط به دوران صفویه تا قاجار معرفی کرد که در این دوران ، حالت مقلَد و مقلِد تثبیت شد و روی آوردن مردم به تشیع به اوج خود رسید.
وی گفت: در مرحله سوم از تاریخ تشیع، مرحله مقلَّد و مقلِّد به مرحله امام و امت می رسیم. مردم مرجع تقلید را به عنوان ولی فقیه و رهبر جامعه اسلامی می پذیرند که باید جامعه به سمت منویات او حرکت کند. وی این مرحله را به سه مقطع دوره ی اجرای احکام تا سطح بین الملل، ورود مجتهدین و اعلام به احکام حکومتی و ساختارسازی مجتهدین در صحنه اجتماع تقسیم نمود که این دوره از دوران مشروطه تا ابتدای حرکت حضرت امام خمینی(ره) ادامه پیدا کرد.
آیت الله رجبی در پایان تأکید کرد در طول تاریخ تشیع هر جا امت همراه رهبر بوده توانسته تهدید ها و مشکلات را پشت سر گذارد و هر جا از رهبر دور شده به بن بست رسیده است. جز با ولایت فقیه نمی شود کشور را حفظ کرد و بدانیم این نعمت بزرگ الهی است که به گفته امام همیشه باید پشتیبان آن باشیم.
حجت الاسلام اشکوری : راه سومی نداریم؛یا ما پیروز میشویم یا دشمن
حجت الاسلام عبدالمجید اشکوری در تبیین موضوع ظرفیتهای تمدنی انقلاب اسلامی و نقش امام و امت در ایجاد تمدن نوین اسلامی گفت: جریان حق و باطل همیشه در کشمکش هستند اما برخی مواقع در موقعیتی قرار میگیرند که پیروزی یکی در گرو شکست دیگری است و موجودیت یکی منجر به نابودی دیگری است که این همان پیچ تاریخی است.
وی گفت زمانه انقلاب اسلامی، زمانه تسلط تمدن غربی است. برای اولین بار طول تاریخ، جبهه باطل توانسته تبدیل به تمدن جهانی شود و انسان را مرعوب این تمدن کند.
دکتر اشکوری تسلط تمدن باطل غرب را در سه حوزه ارزشی، ساختار سازی و تولید علم دانست و گفت در این دوره حضرت امام، انقلابی به پا می کنند که با این عنوان شروع می شود "برهم زدن این نظام ارزشی"و بعد در ادامه "ساختار سازی و تولید علم".
بر ای فهم پیچ تاریخی باید وصیتنامه امام را فهمید
مشاور امور سیاسی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه با اشاراتی از وصیت نامه حضرت امام(ره)، گفت: برای اولین بار در طول تاریخ یک مجتهد شیعی در جایگاه ولی امری یک وصیت نامه می نویسد. کسی که این سند را نفهمد این پیچ تاریخی را نمیفهمد.
وی به فرازی از وصیت نامه حضرت امام پرداخت که قرآن عنصر مفهوم ساز و ارزش ساز ماست و ولایت عنصر ساختار ساز ماست. همهی کجی های عالم در طول تاریخ بشری این جا اتفاق می افتد که بین عنصر مفهوم ساز و ساختار ساز جدایی بیفتد و هر کجی و انحراف ناشی از این است و تنها راه نجات بشریت پیوند این دو است.
قیام اهل سنت علیه حاکمان خود تئوریهای قبلی را باطل کرد
این استاد دانشگاه در ادامه به تعریف مفهوم بصیرت پرداخت و گفت بصیرت به این معناست: داشتن قدرت تحلیل تا بتوان جبهه حق و باطل را شناخت، درک موقعیت، فهم پیچیدگی های رفتار دشمن و اتخاذ رفتاری متناسب با سه اصل فوق.
حجت الاسلام اشکوری تأکید کرد وظیفه ما اکنون درک این موقعیت تاریخی است. این درگیری حق و باطل جایی واقع شده که دراوج سیطره، ناتوانی جبهه باطل مشاهده می شود. این همان پیچ تاریخی است که باطل برای همیشه محو می شود.
وی گفت: جریان اهل سنت می گویند هر که حاکم شد باید از او اطاعت کرد اما در مصر علیه حاکم وقت قیام کردند چون گفتند این تئوری دیگر جوابگو نیست. آنها از ما الگو گرفتند و گفتند معیار "عدالت" است. سید حسن نصر الله می گوید اگر یک حزب توانست اسرائیل را به زانو در آورد ولی شش کشور نتوانست به این دلیل بود که ما از ولایت فقیه تبعیت می کنیم.
رسیدن به پیچ تاریخی مدیون مهندسی امام و رهبری است
حجت الاسلام قاسم روانبخش با اشاره به اینکه پیچ تاریخی از جمله مفاهیمی است که مقام معظم رهبری وارد ادبیات سیاسی کشور نموده اند، ساختن چنین مفاهیمی را هنر بزرگ رهبر انقلاب دانست و گفت: رسیدن به این پیچ تاریخی بزرگ مدیون مهندسی حکیمانه امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب است.
به عضو هیات علمی موسسه امام خمینی قم با اشاره به اینکه تاریخ انقلاب ما دارای پیچ های مهمی در مسیر خود بوده است تصریح کرد: اما این مسئلهای که مقام معظم رهبری نسبت به آن تذکر داده اند بسیار مهمتر از رویدادهای گذشته است و به همین جهت نیاز به آگاهی و آمادگی بیشتری دارد.
عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با تاکید بر اینکه رسیدن به این نقطه تاریخی بزرگ مدیون مهندسی حکیمانه حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب و به پیش بردن انقلاب به صورت قدم به قدم است ادامه داد: امروز تمام حق در برابر تمام باطل ایستاده و اگر همانگونه که رهبری می فرمایند عمل کنیم استکبار را به زمین خواهیم زد.
چرا رهبری در دوران سازندگی و اصلاحات این موضوع را مطرح نکردند؟
حجت الاسلام قاسم روانبخش افزود: رهبر انقلاب در دوران سازندگی و اصلاحات چنین مفاهیمی را مطرح نمی کردند زیرا در این دولت ها افراد دارای ایدئولوژی متفاوتی بودند و قصد تبعیت از رهبری را نداشتند؛ برای مثال در دوران آقای هاشمی ایشان علاوه بر اینکه قصد تبعیت از رهبری نداشت بلکه از خود، دارای طرحی نیز نبود و بنابراین روشنفکران غرب زده همچون کدیور، سروش، بشریه و... را به عنوان اتاق فکر خود انتخاب کرد که نتیجه آن متولد شدن دوران اصلاحات بود.
وی با اشاره به اینکه چون دولت های سازندگی و اصلاحات پذیرش حرف های رهبر انقلاب را نداشتند ایشان مباحث مهم فکری از جمله نهضت نرم افزاری و تولید علم را با دانشجویان مطرح می کردند، گفت: مهمترین هنر رهبری در این دوره 16 ساله این بود که نظام را از بحران های آن دوره عبور دهند که نتیجه آن بازگشت جامعه به سمت شعارهای اسلام و انقلاب شد.
ایران امروز با لیبرالیسم درگیر شده است
حجت الاسلام روانبخش در ادامه به پی بردن دشمن به نقش رهبری در راهبری انقلاب تاکید کرد و افزود: با پیشرفت های بزرگی که پس از سال 84 در ایران اتفاق افتاد نگاه کشورهای مسلمان نیز به سمت ایران معطوف شد تا مسیر جمهوری اسلامی را طی کنند که این مساله باعث اوج گرفتن بیداری اسلامی در منطقه گردید.
وی ادامه داد: دنیا فهمیده است که اگر دین پشت قدرت علمی ایران قرار بگیرد، اتفاقات بزرگ و پیچ تاریخی رقم خواهد خورد و دیگر نمی توانند جلوی ایران را بگیرند چرا که جمهوری اسلامی پس از چالش با مارکسیسم و زمین زدن آن، امروز با لیبرالیسم درگیر شده است و این مکتب نیز امروز به بن بست رسیده است.
عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با بیان اینکه در این شرایط کسی که بتواند حرف جدیدی بزند پیروز خواهد شد، تصریح کرد: گفتمان اسلامی پیشرفت که مقام معظم رهبری مطرح نموده اند، حرف جدیدی است که اگر نخبگان ما بتوانند آن را به جهانیان ارائه کنند دنیای به بن بست رسیده امروز، از آن استقبال خواهند کرد و دشمن نیز به این نکته پی برده است.
وی در پایان بخش اول سخنان خود تاکید کرد: در این شرایط کشور نیاز به نیروهایی دارد که دارای خلوص در برابر خداوند، صداقت با مردم و اطاعت از ولی باشند و در انتخابات آینده هم نیز باید چنین فردی را انتخاب کنیم.
تحمل بالای رهبری دلیل ولایتمداری بقیه نیست
روانبخش در ادامه در پاسخ به پرسشی در رابطه با مواضع آقای هاشمی در شرایط فعلی کشور بیان داشت: آقای هاشمی با اتخاذ این مواضع خودش را ترور شخصیتی می کند چون زمانی که شعار دشمن را سر می دهد مردم این مساله را متوجه می شوند و طبیعی است علاقه مردم به فردی که علیه صحبت های امام و رهبری حرف می زند از بین برود.
عضو هیات علمی موسسه امام خمینی با اشاره به اینکه برای تشخیص ولایت پذیر بودن یا نبودن آقای هاشمی باید مواضع آن را با مواضع امام و رهبری مقایسه کرد ادامه داد: تحملی که رهبر انقلاب در برابر وی نشان می دهند نشانه ولایت پذیر بودن هاشمی نیست.
وی با اشاره به سابقه آقای هاشمی در انتخاب آقای منتظری به عنوان قائم مقام رهبری بر خلاف رضایت امام خمینی(ره) و همچنین عمل ننمودن به دستور امام مبنی بر خلع منتظری از قائم مقامی در مجلس خبرگان تصریح کرد: پس از دوران امام هم آقای هاشمی در سال 76 بحث تقلب در انتخابات را مطرح کرد، در سال 84 انتخابات را سالم ندانست و دولت نهم را به رسمیت نشناخت و هرچه توانست به دولت ضربه زد و در سال 88 و نماز جمعه و نامه سرگشاده نیز در مسیر فتنه عمل کرد و امروز هم به نقطه نظرات رهبری عمل نمی کند.
روانبخش افزود: امروز هاشمی در شرایطی حرف از انتخابات آزاد می زند که در پایان دولت خود می خواست قانون اساسی را عوض کند تا ریاست جمهوری مادام العمر داشته باشد و اکنون باید در نظر گرفت آیا بین این شعار آقای هامشی با بازگشت مهدی هاشمی از لندن پس از 3 سال ارتباطی هست یا نیست.
یکی از نشانه های فتنه جدید انکار فتنه 88 است
حجت الاسلام روانبخش با اشاره به اینکه فتنه 92 سنگین تر از فتنه های قبلی خواهد بود، سخت تر شدن امتحانات امت اسلامی را سنت الهی دانست و گفت: یکی از اتفاقات فتنه جدید این است که برخی از افراد فتنه های قبل را زیر سوال می برند که در روزهای گذشته شاهد بودیم که از موسوی و کروبی به عنوان برادران عزیز یاد کرده و آن ها را فتنه گر و مجرم ندانسته است که این مواضع مورد استقبال ضد انقلاب و اصلاح طلبان نیز قرار گرفت.
وی در ادامه به تشریح بخش دیگری از فتنه های پیش رو پرداخت و به نقشه دشمن برای مشابه سازی اختلافات و درگیری های قومی و مذهبی سوریه در عراق و سپس در ایران اشاره نمود و گفت: امروز دشمن به خاطر شکست هایی که خورده است می خواهد مباحث قومی و مذهبی را در ایران تشدید کند و می بینیم که برخی از افراد در داخل کشور هم آن را تشدید می کننند.
عضو هیات علمی موسسه امام خمینی افزود: در این شرایط حتی شاهدیم که آقای هاشمی هم بیان می کند که مدیریت جامعه ایرانی که دارای جمعیت ها و قومیتها و سلایق سیاسی مختلف است، توسط یک سلیقه و به صورت افراطی ممکن نیست و این همان معنای کمک به جریان قومیت گرایی در کشور می دهد.
ویژگی علامه مصباح یزدی شناختن انحرافات است
روانبخش همچنین در پاسخ به پرسشی در رابطه با جریان انحرافی اظهار داشت: مردم در سال 84 به شعارهای انقلاب و اسلام رای دادند و فرد اصلح را انتخاب کردند اما پس از آن فردی در کنار رئیس جمهور نفوذ کرد و انحرافات فکری را ایجاد کرد و این نفوذ در دولت دهم بیشتر شد.
این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به حکم حکومتی رهبر انقلاب در رابطه با این فرد گفت: این حکم نشان دهنده این است که مقام معظم رهبری چقدر خوب افراد را می شناسند.
عضو هیات علمی موسسه امام خیمنی با اشاره به انتقادات علامه مصباح یزدی از جریان انحرافی بیان داشت: ویژگی علامه مصباح یزدی همچون شهید مطهری شناختن انحرافات است و انتقاد ایشان از رئیس جمهور همچون انتقاد شکست خورده های انتخاباتی یا مخالفین نظام نیست بلکه ایشان انحرافات فکری را بزرگترین خطر می دانند چون انحرافات سیاسی رفتنی است اما انحرافات فکری باقی می ماند.